Je bent je kindje verloren.

 

Je probeert je leven weer op te pakken. Maar wat is dat moeilijk. Je wordt steeds overspoeld door je emoties. 

Je bent moeder maar niemand die dat ziet. Zo verdrietig.

Alles is zo anders dan je je had voorgesteld. Terwijl iedereen doorgaat met zijn leven vraag jij je af of je er ooit overheen komt.

Herken je dit?

 

Je doet alles op de automatische piloot. De vraag “waarom?” beheerst je gedachte. Het lukt je niet om je leven op de rit te krijgen. Je probeert het echt. Je gaat (weer) naar je werk, maakt uitstapjes, spreekt af met vrienden en sport. Maar tijdens een avondje uit kun je zomaar overdonderd worden door intens verdriet. Dan wil je naar huis. Je doet het niet omdat je ziet dat je partner geniet. Je gunt je partner een leuke avond maar ondertussen word je verscheurd door je emoties. Ben je boos en verdrietig tegelijkertijd. Waarom ziet je partner niet hoe verdrietig jij bent? En waarom kan je partner wel genieten en voel jij nog steeds zo ellendig?

 

Je bent aan het werk. Je collega komt naar je toe. Ze zegt: ik moet je iets zeggen. Ik ben zwanger. Je feliciteert haar. Als ze weg is, barst je in tranen uit. Je bent jaloers en gunt het haar niet. Waarom zei wel? Dan voel je de schaamte opkomen. Hoe kun je het haar misgunnen? Je voelt je schuldig. En vraagt je af of je ooit weer kan genieten van andermans vreugde. 

 

Je bent een weekendje weg. Je geniet. Je lacht. Je voelt je al een paar weken beter en hebt weer zin om dingen te ondernemen. Als je thuiskomt realiseer je, je dat je niet aan je kind hebt gedacht. Je wordt overmand door schuldgevoelens. En je voelt de tranen opkomen. Je hebt genoten terwijl je kind is overleden. Hoe kon je?

 

Jij en je partner zijn op een feest. Jullie kennen iedereen maar bijna niemand die iets tegen jullie zegt. Met jullie praat. Het is niet de eerste keer. Mensen ontlopen jullie. Het gebeurt overal. Op het werk, op straat, bij de sportvereniging. Alsof je iets misdaan hebt. Wanneer je wel in gesprek komt, krijg je die ene vraag: hoe is het? Je durft niet eerlijk te antwoorden uit angst dat mensen je weer zullen mijden. Dus zeg je dat het gaat. Als je thuis bent, stromen de tranen over je wangen. Je voelt je alleen. Hebt behoefte aan steun maar voelt die niet. Je vraagt je af hoe je ooit weer je leven en je geluk terugkrijgt.  

 

Op advies van de bedrijfsarts ben verwezen naar een psycholoog omdat je je leven niet op de rit krijgt. Je slaapt nog steeds slecht, doet alles op de automatische piloot en het verdriet slokt je op. Je ziet het niet meer zitten. De psycholoog is aardig maar snapt niet echt waar je doorheen gaat.  Omdat je je leven weer wilt oppakken, heb je ingestemd met het behandelplan. Het laatste gesprek staat gepland. Maar je bent voor je gevoel geen stap verder gekomen. Je maalt nog steeds, kan je nog steeds niet goed concentreren en je gevoelens vliegen nog steeds alle kanten op. En dan ontvang je een uitnodiging voor een re-integratiegesprek. Je raakt in paniek. Voelt de druk om het normale leven weer op te pakken. Maar zover ben je nog niet. Gaat dat ooit nog gebeuren? De angst dat je niet meer verder komt met je leven overvalt je.

Hoe zou het voor je zijn als?

 

  • Je, je niet langer schuldig voelt wanneer je (voorzichtig aan) je leven weer oppakt? 
  • Je langzaamaan je leven weer oppakt omdat je niet voortdurend wordt opgeslokt door je emoties die alle kanten opgaan?
  • Je, je niet meer schuldig hoeft te voelen over de gevoelens en de emoties die je hebt? 
  • Je niet langer boos bent op je partner en je omgeving omdat zij anders omgaan met het verlies dan jij? En jou niet steunen zoals je had verwacht?
  • Je durft te zeggen hoe het met je gaat zonder bang te zijn dat mensen je uit de weg gaan?
  • Je kunt aangeven welke steun je nodig hebt en deze steun ook krijgt? 
  • Je niet de druk voelt om er alweer te zijn, te moeten presteren?

 

Hoe zou het voor je zijn als je weer voorzichtig durft te dromen en te genieten van het leven?  

Dat is mogelijk als je het programma Rouwen, herinneren en weer genieten volgt.

Aan het eind van het traject:

 

  • Durf je weer (voorzichtig) te dromen over de toekomst en maak je weer (voorzichtig) plannen. Geniet je weer (voorzichtig) van erop uitgaan, sporten, een avondje met vrienden, uit eten... 

 

  • Heb je rust in je hoofd omdat je grip hebt op je emoties.  Ben je milder voor jezelf.

 

  • Staan je relaties niet langer onder druk.  Je hebt inzicht in je eigen gevoelens en de gevoelens van anderen.  Verwijten en gevoelens van onbegrip hebben plaats gemaakt voor compassie en begrip.

 

  • Heb je geleerd om goed voor jezelf te zorgen.  En je te laten omringen door mensen die jou steunen en begrip hebben voor je situatie. Durf je het gesprek aan te gaan over je kind, het verlies en je emoties zonder dat het ongemakkelijk voelt of ongemakkelijk is. 

 

  • Heb je rust in je hoofd. Voel je niet langer de druk om “er alweer te moeten zijn” maar accepteer je dat rouwen tijd vraagt en dat verdriet in golven komt. Ben je lief en mild voor jezelf.

 

  • Heb je het verlies van je kindje betekenis gegeven. Durf je het leven weer (voorzichtig) op te pakken.

In vier 1 – op – 1 sessies van 1,5 uur en één (bonus)sessie van 2,5 uur begeleid ik jou door je rouwreis zodat je je leven weer durft op te pakken en jezelf toestaat om weer te (mogen) genieten.

 

Je ontvangt een invulboek en losse vragen. De vragen helpen jouw herinneringen te maken en je emoties te uiten. Je kunt er foto's en andere herinneringen in kwijt.  Met het invullen van het boekje maak je een herinneringsmonument voor je kind.

 

Je kunt ervoor kiezen om anderen, zoals je partner, (schoon)ouders te vragen om ook iets te schrijven of te maken. Delen van verdriet en delen van herinneringen kunnen troostend en helend werken.

 

De sessies worden bij voorkeur wandelend gedaan maar kunnen dus ook online of bij mij aan de keukentafel. Aan jou de keuze. Als de situatie het toelaat, raad ik het je aan om een wandelsessie uit te proberen.

 

In de bonussessie maak je je unieke omslag voor jouw herinneringsboek. Het maken van je omslag helpt je bij je rouwreis.  

De (bonus) sessie is vooralsnog op locatie en vindt enkel plaats als de situatie dit toelaat. 

Op de video hieronder zie je een voorbeeld hoe de omslag eruit kan zien.

Janine

Na het verlies van mijn stil geboren zoontje Joep werd ik verpletterd door verdriet, pijn en een overweldigend gevoel van leegte en gemis. Om mij heen ging de wereld door en zelfs bij lotgenoten zag ik weer momenten van geluk ontstaan. Waarom lukte mij dit niet? Ik wilde helemaal niet doorgaan en geluk ervaren was een ver van mijn bed show. Ik had veel last van schuldgevoelens, voelde me met de dag meer onbegrepen door mijn omgeving en was bij vlagen zo ontzettend boos. Omdat ik mezelf volledig aan het verliezen was ben ik hulp gaan zoeken en zodoende kwam ik bij Leonie terecht. Onze gesprekken hebben mij enorm geholpen. Leonie haar kracht ligt onder andere in het luisteren en niks raar vinden. Wat een verademing. Al het gevoel mag er zijn, het is ok. Ze kan daarnaast subtiel een spiegel voorhouden en door middel van coaching helpen oude patronen te doorbreken en je in je kracht zetten. Ik ben door haar assertiever geworden en geef nu iets makkelijker aan dat ik verdriet heb of last van een opmerking of situatie. Dit blijf ik wel lastig vinden. Met veel warmte en empathie heeft ze mij laten inzien dat mijn verdriet en rouwproces persoonlijk en vooral normaal zijn. Dat er kracht zit in het accepteren van de situatie, hoe moeilijk deze ook is. Ze heeft me laten zien dat hoewel ik dacht stil te staan, ik toch alweer verder ben dan ik was. En dat geeft hoop, verlichting en vertrouwen. Ik word nooit meer hetzelfde maar langzaam wel weer mezelf. 

 

Marloes

Na drie miskramen te hebben gehad, waarvan één na 17 weken, was het verdriet heel groot. Wat is de wens voor een tweede kindje heel groot, waardoor het gemis dat het tot nu toe niet lukt enorm is. Vooral de derde miskraam kwam heel hard binnen. Nadat ik een krantenartikel van mijn moeder kreeg, heb ik een afspraak gemaakt. In het artikel vond ik eigenlijk waar ik naar opzoek was, iemand die begreep wat ik voel.

Het was fijn dat ik in de gesprekken met Leonie ook echt werd begrepen en dat zij ook erkende dat alle gevoelens die ik ervaar erbij horen. Zo werd ik overvallen door een gevoel van jaloezie richting de zwangerschap van een schoonzus. Niet als misgunnen, maar ik gun het mijzelf ook zo. Daarnaast was het voor mij ook fijn om te horen dat het heel normaal is om verdrietig te zijn dat de wens van een tweede kindje nog niet is uitgekomen.

Leonie gaf in de gesprekken ook aan wat zij zelf deed in bepaalde situaties, waar ik dat wel of niet iets mee kon doen. Dit was heel erg fijn. Ik heb voor mijn gevoel echt een luisterend oor gekregen en ook inzichten welke gevoelens normaal zijn, maar ook voor iedereen anders is. Ik ben heel blij dat ik in contact ben gekomen met Leonie en zij mij zo goed heeft geholpen om met het verdriet van het verlies om te kunnen gaan.

 

Aura

Ik heb Leonie benaderd omdat ik hulp zocht bij mijn situatie en vanaf het eerste moment hadden we heel fijn contact. De gesprekken waren heel open, warm en relaxt. Alles mag en niets hoeft. Door naar mij te luisteren en te horen wat ik (niet) vertelde stelde ze mij de juiste vragen die mij aan het denken zette en mij heeft gebracht waar ik nu sta! Ik zou Leonie ook zeker aanraden als je een goede (rouw)coach zoekt!

 

 

Veel gestelde vragen:

 

Waarom adviseer je om te wandelen?

Ik wandel met je omdat wandelen goed is voor je lichaam en je geest. Het is rustgevend en stimuleert je lichaam om helende hormonen aan te maken die op die manier kunnen bijdragen aan jouw herstel.

Als ik besluit om te wandelen, heb ik dan speciale schoenen en kleding nodig?

Je hebt geen speciale schoenen nodig om te wandelen. Makkelijk zittende kleding en schoenen zijn voldoende.

Stel dat we een wandelsessie hebben gepland en het regent die dag, wat dan?

Als het (heel) hard regent zijn er twee opties: Bij mij aan de keukentafel of online.

Als het motregent zijn er drie opties: wandelen, bij mij aan de keukentafel of online

Wat houdt de bonus sessie in?

Zoals aangegeven zullen we in deze sessie het ontwerp en kaft van jouw persoonlijke (herinnering)boek maken.  Zelf ontwerpen en te maken, helpt gevoelens te uiten. Het wordt een zachte omslag omdat je kind met liefde en zachtheid gekoesterd mag worden. 

Wordt het programma vergoed?

Nee, op dit moment (helaas) nog niet.

 

Liever eerst even kennis maken voordat je besluit om mij door jou te laten begeleiden?

 

Neem contact met mij op voor het plannen van een gratis (online) gesprek van 30 minuten. In deze online sessie praten we je situatie door en krijg je van mij op jouw situatie toegespitste tips.  Zodat je weer voorzichtig durft te genieten van het leven.

 Je hoeft het niet alleen te doen.

 

Gun jezelf de ruimte om het leven weer te mogen oppakken. Maak vrijblijvend een afspraak. Meld je aan via onderstaande knop.